Ondernemerschap
Heilige huisjes en lef tonen
Sinds 1995 ben ik ondernemer. Dat is al best een tijdje en er is dus genoeg ‘materiaal’ om op terug te kijken.
Op het eerste gezicht zit er weinig lijn in.
Mijn eerste bedrijf was een internetbedrijf in Hilversum dat zich ontpopte tot een crossmedia-bedrijf met 90 mensen waarin we interactieve televisieformats ontwikkelden. Met mijn ervaringen in dit bedrijf zou ik nog wel 10 blogs kunnen vullen dus dat bewaar ik voor een andere keer. In alle bescheidenheid durf ik wel te beweren dat we met dit bedrijf behoorlijk wat heilige huisjes omver hebben geschopt in het ‘traditionele’ medialandschap van destijds. Én dat we een rol van betekenis hebben gespeeld in de ontwikkeling van de zakelijke mogelijkheden van internet.
Ik heb geleerd wat het is om niet alles zelf te doen maar samen te werken in een team. Ik heb geleerd wat ik goed kan en wat niet. En wat me energie geeft en wat niet. En, misschien wel het belangrijkste, ik heb geleerd dat je veel energie kunt verspillen aan dingen waar je eigenlijk niet zo goed in bent maar toch doet.
In 2007 heb ik afscheid genomen van dit bedrijf en ben ik teruggekeerd naar Sneek, waar ik ben geboren en getogen. Iedereen die houdt van succesverhalen ziet een ondernemer van nog geen 40 die zijn bedrijf goed heeft verkocht en terugkeert naar zijn roots om het rustig aan te doen. Degenen die geïnteresseerd zijn in de mens achter het verhaal zien een ondernemer die zijn eerste bedrijf was ontgroeid en eigenlijk niet zo goed wist wat nu te doen. Beiden zijn waar.
Ik had al wél het idee opgevat dat ik mijn kennis en ervaring als ondernemer wilde delen. Maar daar kwam nog even niets van terecht want ik kwam in contact met iemand die een oplossing wilde voor zijn verstandelijk beperkte dochter. Zij kan veel dingen zelfstandig maar heeft een ander begrip van tijd dan de meesten van ons. Die oplossing werd een smartwatch.
In 2008.
Beetje te vroeg misschien…
Maar wel gaaf. Samen met andere bedrijven in Het Noorden hebben we dit ontwikkeld en op de markt gebracht. Het is bepaald geen economische hoogvlieger geworden maar jeetje wat een gaaf traject! Ik heb gezien wat de combinatie van techniek, creativiteit en common business sense kan betekenen voor een kwetsbare doelgroep. En ook hier heb ik veel geleerd. Wat het is om te innoveren in de zorg. Hoe belangrijk het is om je te beperken tot de kern. En hoe verstandhoudingen kunnen veranderen als het tij tegenzit. En, misschien wel het belangrijkste, dat je vooral die dingen moet doen waar je goed in bent én energie van krijgt.
Er begon zich toch een beetje een lijn te ontwikkelen.
Nadat ik gestopt was met het horloge avontuur was er weer een moment van bezinning. Ik keek om me heen hier in Het Noorden. Ik zag dat ondernemerschap en het starten van een onderneming een steeds belangrijker onderwerp was. En dat zich een hele bedrijfskolom rondom dit ondernemerschap leek te ontwikkelen. Het kwam op me over dat ondernemerschap bijna als een soort abstract begrip werd neergezet. Wát je dan precies deed leek ondergeschikt aan het feit dat je ondernemer was. Of in elk geval pretendeerde te zijn. En deze nieuwe generatie ondernemers, of nee, het zijn startups, wordt geserviced door coaches, leerlijnen, minoren, financieringsinstrumenten en kennisinstellingen.
Ik vind dat een beetje relativering op zijn plek is.
Vooropgesteld; ik ben vóór ondernemerschap en het ontwikkelen hiervan. Maar kijk a.u.b. kritisch naar jezelf voordat je jezelf ondernemer noemt. Het is namelijk niet altijd leuk. Of vrijblijvend. Het najagen van een passie is nog geen onderneming. Het vraagt toewijding, offers, zelfreflectie en je goed kunnen inleven in anderen. En vaak blijkt dat jij zelf de grootste belemmering bent in het realiseren van succes.
Mijn moment van bezinning leerde me ook dat er in Het Noorden een grote behoefte is aan ondernemerschap. En innovatie. We claimen hier een voortrekkersrol op thema’s als klimaatadaptatie, groene waterstof, biobased economy, circulaire economie, energietransitie, watertechnologie, etc. etc.
We tonen lef om deze ingewikkelde thema’s op te pakken en te ontwikkelen en dat vind ik cool.
Maar met het ‘aanraken’ en belangrijk maken van deze thema’s beginnen we pas. Als we daadwerkelijk voortgang willen boeken bij de ontwikkeling van de thema’s zullen er resultaten gehaald moeten worden. En daar speelt ondernemerschap een grote rol.
En dat is waar BBENG om de hoek komt kijken. Ik denk dat we met onze nuchtere kijk en aanpak bijdragen aan het daadwerkelijk behalen van resultaten. Dat kunnen we laten zien met de projecten die we gedaan hebben. En met de ambities die we hebben. We zijn met ons team nog volop aan het ontwikkelen.
Dat kunnen we goed. En ik blijk het nog leuk te vinden ook!